Barbros blogg: De overkliga hyresgästerna

Blogginlägg   •   Nov 15, 2010 13:16 CET

Hyresgästföreningen är anhängare av hyresrätter, bostadsrätter och villaboende.
Fast i ärlighetens namn så är vi tveksamma till den omvandling av hyresrätter till bostadsrätter som förekommer på en del håll i landet.

Däremot tycker vi att det ska byggas bostäder av alla de slag som människor kan välja på efter tycke och smak.

Bostadsrättsföreningarnas organisation SBC är anhängare av bostadsrätter. Punkt.

Ingen annan boendeform göre sig besvär i SBC:s ögon. SBC tycker till och med att den nye bostadsministern sprider ”missuppfattningar om bostadsmarknaden i Sverige” när han slår ett slag för hyresrätten.

Det är hyresrätten som är självaste missuppfattningen. Göran Olsson, SBC, påstår att ingen vill bo i hyresrätt, vilket ju kan kännas lite märkligt för de nästan 3 miljoner som bor i hyresrätt. Såvida de inte är overkliga. För enligt Olsson så är det ”verklighetens folk” som vill bo i bostadsrätt och inte i hyresrätt.

Han gör här ett litet men ändå tappert försök att inte helt tappa kontakten med den nye bostadsministern genom att hänvisa till det av Kristdemokraterna patentskyddade folkslaget ”verklighetens folk”.

– När bostadsbyggandet ska öka – och det måste det – borde utgångspunkten vara att bygga det som är mest populärt, inte pressa fram konstlade lösningar till högre kostnader, säger Göran Olsson som väl förmodligen menar att avdragsrätt, ROT avdrag mm till bostadsrätter är naturliga medan motsvarande insatser för hyresätten är konstlade och onaturliga.

Man får förmoda att Stefan Attefall träffat tillräckligt många hyresgäster för att veta att de finns i verkligheten.
I somras hade SBC ett seminarium i Almedalen på samma tema. Alla hyresrätter borde omvandlas till bostadsrätter. Det gick inte så bra det heller. Ingen av de paneldeltagare de fått tag i höll med dem.

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen