Barbros blogg: Det är lönsamt att äga hyresfastigheter, väldigt lönsamt

Blogginlägg   •   Maj 02, 2014 10:49 CEST

Bostadsfrågan på väg upp. Yes! Det är lönsamt att äga och förvalta hyresrätter. Det är mycket lönsamt till och med. Det vet alla som går på investerarmöten, IPD:s seminarium eller de som läser alla de rapporter som finns i ämnet.Den som vill förkovra sig i ämnet lönsamma investeringar i hyresfastigheter kan läsa vidare här:Fastighetsvärlden http://www.fastighetsvarlden.se/tag/svenskt-fastighetsindex/
Fastighetsnytt http://fastighetsnytt.se/2014/04/stabilt-kvartal-for-wallenstam/
Hur vi bor faktabank Hyresgästföreningen http://hurvibor.se/
Lönsamt har det varit länge http://www.gp.se/ekonomi/1.158945-lonsamt-aga-hyresfastigheter
I Skåne är det likadant http://www.skanskan.se/article/20131210/OPINION/131219811/1007/-/lonsamt-att-aga-hyresfastigheterMen vad hjälper det? DN via http://www.dn.se/ledare/huvudledare/osolidarisk-om-solidaritet/ tycker i alla fall att man kan skriva att det är olönsamt.Allt är hyresregleringens fel, skriver KG Bergström. Den har sina rötter i andra världskriget, skriver han. Jaså minsann. Han tillhör det skara politiska bedömare som iglar sig fast i olika myter och som på kuppen mister sin trovärdighet. Vår hyreslagstiftning har gått från ett regleringssystem till en förhandlingsmodell. Det är därför den klarat mängder av påfrestningar, skatteomläggning, finanskriser, hög och lågkonjunktur.Men vad hjälper det?KG Bergström skriver samma sak om och om igen oberörd av vad som händer. Vet KG Bergström hur hyrorna i våra innerstäder ser ut? För om de bara går upp så löser sig bostadsbyggandet automatiskt är hans bärande tes och då bör man veta hur höga hyrorna är i våra innerstäder.Det skiljer 30-40% mellan innerstäderna och ytterområdena oavsett om man jämför nybyggda hus, orenoverade hus eller renoverade hus. Man kan ju så klart inte jämföra ett nybyggt hus med ett orenoverat vilket verkar vara en populär sysselsättning hos de som vill hitta en billig hyra i någon förort som går att jämföra med en nybyggd lägenhet med hög hyra innerstadenOm det inte vore för alla korkade politiker som vet att KG Bergström har rätt men som är så ihjäskrämda av de fåfal hyresgästväljare som bor i Stockhomms innerstad så de agerar mot bättre vetande vilket är en annan av hans teser.KG Bergström kan läsa GT, http://www.expressen.se/gt/ledare/ledare-blir-allt-dyrare-att-bo-i-goteborg/. Håller med KG Bergström gör inte heller GP; https://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2290077-gert-gelotte-dyrare-utan-att-det-marksHyreslagstiftningen en konsumentlagstiftning som är till för att skydda hyresgästerna mot oskäliga hyreshöjningar och garantera besittningsskyddet. Glöm inte det.