Barbros blogg: Fishbowl på Hasseludden

Blogginlägg   •   Feb 10, 2014 10:31 CET

Nu är det ute med paneldebatter. Nu ska man ha fishbowl. Jag var på Hasseludden i tisdags för att fishbowla med Fastighetsägarnas VD Reinhold Lennebo. Eftersom jag bara bowlat med klot och fiskat med spö tidigare så fick jag gå till urkunderna, Wikipedia.

För att få ett säkert besked om vad fishbowl var så tryckte jag på svensk översättning (gör aldrig det)

"En fördel med ett vatten konversation är att den är lämplig för stora grupper. En annan fördel är att de minskar skillnaderna mellan högtalarna och publiken. Dessa två skäl har gjort fishbowls populär i deltagandegruppmöten och konferenser", stod det.

Fast det visade sig tyvärr vara precis som vanligt. Jag och Reinhold Lennebo stod på scenen i jämnhöjd med högtalarna, vattnet stod på borden och den kostymklädda publiken satt uppradade.

Lite besviken blev jag allt.

Reinhold  inledde med att säga att han hade drömt om mig. Och han såg onekligen lite hängig ut. Han kanske hade sett sig själv simmandes runt runt med mig i en vattenfylld glasburk utan luft. Och lite så var det. För det var meningen att publiken skulle vara aktiv och det var de inte.

Utom Svante Hagman, NCC, som mest verkade vilja göra sin plikt och bidra med några frågor. Jag tycker att NCC i långa stycken resonerar på ett bra sätt. De är aktiva och söker efter bra lösningar. Fast NCC ligger förstås på plus också för att de inte tycker att hyreshöjningar är det som kan befria byggandet.

Det tycker däremot Reinhold Lennebo. Han är såå noga med att poängtera att dessa höjningar som måste till inte får kallas marknadshyra. Fast de vill ta bort den nuvarande hyressättningen, den nya hyran ska spegla vad kunderna efterfrågar, det ska kallas omreglering och det ska ta jättelång tid så att hyresgästerna inte drabbas för hårt.

Man förstår därmed vilka höjningar det är fråga om.

Sedan frågade en man i allmännyttan om det inte vore bra med mångfald. Hans variant av mångfald var att man skulle renovera en del av miljonprogrammet och låta en del vara orenoverat. Varför ska man kalla det mångfald? En del hus renoveras och andra förfaller. Det ska kallas sorgligt.

Ytterligare en man som är VD i ett allmännyttigt bolag sa att jag "återfaller i ett gammalt beteende". Detta gamla beteende består i att jag säger att alla inte ha råd att bo i hus med höga hyror. Sådant ska man inte hålla på att säga. Det finns de som kan betala sa han, de gör tillval till och med och är beredda att betala.

Det tror jag säkert. Men nu är det ju inte de som har problem att få en bostad när de har fått jobb eller när pensionen vägrar röra på sig uppåt.

Jobbar gör också sjuksköterskor, busschaufförer, ICA kassörskor mfl och de tjänar helt enkelt inte tillräckligt. En sjuksköterska har samma bruttolön som en nybyggd lägenhet på Kungsholmen.

Inte heller finns det bostäder till alla de som skulle ha fått jobb hos de företagare, som jag träffade på Nalen i torsdags, om de bara hade haft en bostad.

Jag delade ut pris till årets företagare och talade bostadspolitik. Företagarna kan vara hur bra som helst men svårt att rekrytera har de pga bostadsbristen.

Tillväxten kommer i många skepnader och lönelägen.

Fast innan det var fiskbowl så talade Johan Skoglund, VD hos JM, om vad  "den moderna barnfamiljen" ville ha för hall och vad gruppen "mitt i livet" önskade för kök.

Det kan vara roligare att prata om det, det tror jag säkert, men så kostar också deras nybygge 100 000 kr/kvm.

För nu är det läge att agna med rätt bete om man vill ha lite fiskelycka. Det är inte bara de stora gäddorna som ska nappa utan också fjärsing, bleka och berggylta.