Barbros blogg: Hur bra ska det gå för fastighetsägarna innan de slutar kräva sina gäster på mer pengar?

Blogginlägg   •   Dec 13, 2013 14:29 CET

Häromdagen publicerade vår region i Södra Skåne en rapport om hur det går för fastighetsägarna. Det går bra, ja rent utav Strålande bra
Häromdagen hade IPD en konferens om hur det går för de fastighetsägare som bygger nytt. Det går bra, ja rent utav strålande braFastighetsägarna tvingas därför medge att det går bra för de.
– Vi säger som sagt inte att fastighetsföretagande är olönsamt. Våra argument för att reformera hyressättningen bygger inte alls på lönsamhetsskäl. Hyresgästföreningen blandar ihop diskussionerna. Reformbehovet har med bostadsbristen och en dåligt fungerande hyresmarknad att göra, säger Göran Höckert, Fastighetsägarna SydMan tjänar bra på att bygga nytt och man tjänar bra på att äga hyresfastigheter men hyrorna ska ändå upp. Räntorna är låga, inflationen är ett minne blott och lönsamheten är god men hyrorna ska ändå upp.

Fastighetsägarna inser, precis som Assar Lindbeck, att den förmögenhetsöverföring som blir konsekvensen av fastighetsägarnas frihetsdrömmar skulle få förödande konsekvenser för hyresgästerna.

Så därför måste denna omställning till det som fastighetsägarna av någon anledning kallar friare hyror ta lång tid.

"En friare hyressättning ska naturligtvis inte ske över en natt eller utan trygghet för hyresgästerna, utan fasas in över tid så att hyresvärdar och hyresgäster i lugn och ro gå över till en ordning där hyrorna faktiskt avspeglar bostadskonsumenternas värderingar.

För den som undrar så är bostadskonsumenternas värderingar i fastighetsägartappning detsamma som att de vill betala mer i hyra. Man får nästan intrycket av att folk skulle sitta hemma och väntar på en sådan här frihetsreform.

Våra medlemsmöten präglas mer av rädsla än förhoppningar om ännu högre hyreshöjningar, kan jag meddela.