Barbros blogg: Hyr och häpna, en rubrik med ständig aktualitet

Blogginlägg   •   Feb 14, 2011 09:52 CET

I morse vaknade tusentals hyresgäster i sina hyresrätter i Stockholms innerstad. Läste de DN eller kollade på morgon-tv (se inslag här) fick de veta av landets statsminister att det är en hopplös idé att bo som de bor.

Reinfeldt dömer ut hyresrätter är rubriken. Alla som varit i närheten av Stockholms innerstad vet att hyresrätten som idé inte funkar där, säger han, vilket ju kan kännas lite underligt för alla de som bor just i en hyresrätt i Stockholms innerstad.

Det är samme Reinfeldt som i regeringsförklaringen efter valet sa att hyresrättens ställning ska stärkas. Om den nu ska stärkas, än så länge finns inga förslag i den riktningen, så gäller det uppenbarligen inte Stockholm. Där ska den försvagas till utplåning. Får man förmoda att han menar.

Var den exakta geografiska gränsen går för när hyresrätten som idé funkar respektive inte funkar återstår att ta reda på.

Kan jag som bor i en hyresrätt i Hammarby sjöstad utgå från att jag bor i en mera hoppingivande hyresrätt än de gör som bor i en hyresrätt på Södermalm av statsministern klassad som hopplös? Visserligen tar det bara fem minuter att ta sig dit men någonstans måste väl gränsen gå. Hammarbyhöjden, Skärmarbrink, Gullmarsplan, eller?

Logiken verkar vara att eftersom det förekommer svarthandel och annat elände så fungerar inte hyresrätten. Så vad göra med all ockeruthyrning av bostadsrätter? Avskaffa bostadsrätten som boendeform?

Har Reinfeldt aldrig träffat några av de människor som flyttar till Stockholm för att bidra till tillväxten och som hyr bostadsrätter där de inte får skriva sig eller ha namnet på dörren? Bostadsrättsinnehavaren själv bor i en villa någonstans i Sverige och använder sin bostadsrätt för att göra sig en hacka i smyg. Bostadsbristen skapar avarter i alla boendeformer.

Allt tyder väl snarare på att det är för få hyresrätter, trycket är enormt och ökar i takt med att antalet hyresrätter försvinner. Det är ett självförvållat problem orsakat av den ombildningspolitik som Stockholms stad bedriver.

Nu ska man öka ansträngningarna för att få utförsäljningar till stånd även i ytterstaden. Det kommer att minska tillgången på hyresrätter även där.

För att få till en rejäl övergång till ägt boende vill regeringen göra det möjligt att ombilda hyresrätter även till ägarlägenheter.

För det är precis det som det handlar om, en övergång till ägt boende. Right to buy kallade Margret Thatcher det.

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen