Barbros blogg: "Inga engagemang rapporterade" står det i bostadsminister Stefan Attefalls kalender

Blogginlägg   •   Okt 29, 2010 08:58 CEST

Igår kollade jag vad bostadsministern har för sig nu när bostadspolitiken måste fixas till.
Men det var inte så lätt att få någon uppfattning om det. På regeringens hemsida kunde man läsa:

25 oktober – 31 oktober, vecka 43
Måndag 25 oktober
Tisdag 26 oktober
Delar ut Stora Samhällsbyggarpriset, Stockholm
Onsdag 27 oktober
Torsdag 28 oktober
Fredag 29 oktober
Lördag 30 oktober
Söndag 31 oktober
Inga engagemang rapporterade.

Som väl är står det inte att han saknar engagemang. De har väl helt enkelt inte kommit igång med rapporterandet.

Jag vet i alla fall vad han gjorde igår kl 14.00. Då träffade han mig, Kurt Eliasson SABO:s Vd och Reinhold Lennebo, Fastighetsägarnas Vd. Jag kan också rapportera att han uppvisade ett stort engagemang

Det är längesedan vi hade en bostadsminister. Så man får hoppas att det finns en tanke bakom denna utnämning. För det finns en hel del att kasta sig över.

Bostadsbyggandet exempelvis kan ju inte ligga på så här låga nivåer utan att det får allvarliga konsekvenser för samhällsmaskineriet.

Så vi lanserade givetvis återigen vårt förslag om ”En skattereform för hyresrätten”. Byggandet måste effektiviseras och hur det ska gå till grubblas det på i ett antal arbetsgrupper bestående av folk från byggsektorn. Det hastar så ett antal konkreta förslag skulle inte vara i vägen.

Det är många som väntar på att få en bostad, att kunna byta bostad, att kunna byta till ett annat boende, att kunna flytta hemifrån och att kunna flytta till ett jobb.

I trepartssamarbetet (Hyresgästföreningen, SABO, Fastighetsägarna) kan vi göra en hel del för att förbättra boendet och vi har också gjort en hel del men vi kan inte trycka på röstknapparna i riksdagen. De knapparna är förbehållna politikerna. Men först av allt måste det komma fram förslag som går att rösta på. Vi väntar med spänning på vad den nye ministern kommer att förelägga riksdagen.

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen