Barbros blogg: Neverending story

Blogginlägg   •   Nov 28, 2010 22:23 CET

Hyran gräver stora hål i många människors plånböcker. Politiker brukar försöka vinna val genom att locka med bättre villkor. Fastighetsskatten har varit en populär följetong i många år. Men med hyran är det av någon outgrundlig anledning tvärtom. Där sitter det fast.

Jag fick ett mejl häromdagen, ett av väldigt många på samma tema. De kommer från hyresgäster som inte begriper hur de ska kunna betala hyran när huset byggs om.

Denna gång från en dotter till en dam på 79 år. Mamman lever på ålderspension och nu har hon fått information om att hyran ska höjas med 3 700 kr plus att hon ska betala vattnet påvid sidan om. Hyresvärden har enligt dottern inte gjort ett skvatt på 40 år men nu ska de totalrenovera och mamman som tänkt bo där tills hon dog vet varken ut eller in.

”Ska bara de äldre som nu sluppit fastighetsskatten på sitt boende i de dyra villorna i Djursholm få dö i sina hem, var skall min mor ta vägen”, undrar dottern.

2001 försökte Hyresgästföreningen att få dåvarande ministern Lars-Erik Lövdén att fatta att det var så här det var för många hyresgäster.

18 oktober 2001 lämnade han ett förslag till riksdagen prop. 2001/02:41 Hyresgästinflytande vid ombyggnad och andra hyresrättsliga frågor.

Där står att läsa: ”Enligt förslaget skall hyresgästernas inflytande över förbättrings- och ändringsåtgärder stärkas genom en bestämmelse om att hyresnämnden, vid prövningen av om det är oskäligt mot hyresgästen att en åtgärd genomförs, skall väga hyresvärdens intresse av att åtgärden genomförs mot de skilda intressen som hyresgäster i allmänhet kan antas ha av att åtgärden inte vidtas”.

Det ändrade inte på ett endaste dugg, det var alldeles för tandlöst. Hyresvärdarna vann alla tvister och hyresgästerna förlorade alla tvister.

En tisdag i maj 2006 träffade jag Mona Sahlin tillsammans med några damer som råkat precis lika illa ut som damen i mejlet häromdagen. Mona Sahlin förstod att det var ohållbart och tillsatte en utredning.

Vid regeringssammanträdet den 20 juli 2006 beslöts att ”En särskild utredare skall se över reglerna i 12 kap. jordabalken (hyreslagen)
I utredarens uppdrag ingår att se över bestämmelserna om hyresgästernas inflytande vid förbättrings- och ändringsarbeten”.

Hur det gick med den utredningen fick vi aldrig veta. För vi fick en ny minister igen. Mats Odell. Han hann inte mer än börja så la han ner utredningen och hyresgästerna fortsätter att förlora varenda tvist om ombyggnader i hyresnämnderna. Hyresgästerna har ingen makt och det kunde Mats Odell ändra på. Men det gjorde han inte. Han gjorde precis tvärtom.

Nu har vi återigen en ny minister, Stefan Attefall, som har chansen att göra något. Det finns ingen annan än ministrar som kan ändra på att gamla damer ska behöva ligga sömnlösa.

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen