Barbros blogg: Omoderna fastighetsägare

Blogginlägg   •   Nov 08, 2010 15:12 CET

I åratal har det pågått en omfattande process för att göra oss alla till kostnadsmedvetna konsumenter.

Vi måste ständigt vara på alerten och göra smarta val. Annars är vi hopplöst förlorade. Ingen vårdcentral ska väljas utan prövning. Dagis, förskolor och skolor måste väljas med omsorg. Vi måste hålla koll på vattenförbrukning och elkostnader, telefonikostnaderna måste ner och pensionerna måste upp. Annars blir det dyrt. Det ska vara miljövänligt, ekologiskt och närproducerat. Allt mer hänger på hur vi väljer.

Vi är inte beredda att betala för vad som helst numera, i varje fall inte utan en rejäl granskning.

Fast det är förstås lite ljug. I Borlänge fick jag hålla tillgodo med den vårdcentral som fanns, till skillnad från nu när jag bor i Stockholm där doktorerna står som spön i backen. Elmarknaden är ju inte heller någon konsumentdröm precis.

Men tänk om det inte varit bostadsbrist på så många ställen. Då hade hyreshusen stått på rad, vilket de ofta ändå gör, och vi hade kunnat gå runt och granska vad hyresvärdarna hade att erbjuda. De hade kanske tryckt upp fina broschyrer och talat om vilken standard, kvalitet och service de kan erbjuda.

Fastighetsägarna hade kunnat hyra in sig i stora mässlokaler, som gymnasieskolor och högskolor gör för att locka studenter, och visat upp hur de jobbar med utvecklingsfrågor och för att förbättra sin förvaltningskvalitet.

Vi hade kunnat gå runt med ett särtryck från Hyresnämnderna om vad som ingår i bruksvärdet och använt som checklista. I lugn och ro hade vi kunnat pricka av den ena bruksvärdesfaktorn efter den andra för att sedan gå hem och fundera på vilken lägenhet vi skulle välja.

Bruksvärdessystemet har möjligen många år på nacken men det är supermodernt. Där finns alla de kvaliteter listade som man vill ha i sin hyresrätt. Och man ska betala för det man får inget annat, är själva grundtanken.

Men nu har vi en omfattande bostadsbrist. Och då är allt sådant som vilken standard och kvalitet man har att erbjuda sina hyresgäster totalt bortblåst. De privata fastighetsägarna, som gillar konkurrens säger de, visar upp ett väldigt ointresse för sina hyresgäster och vill bara ha betalt för en sak; läget, läget och läget.

Åtminstone gäller det tillräckligt många av dem för att det ska toppa deras kravlista inför årets hyresförhandlingar. Vad de privata fastighetsägarna i städernas ytterområden tycker om denna prioritering förtäljer inte historien.

De privata fastighetsägarna är sedan årtionden tillbaka totalt upphakade och fixerade vid att ”läget måste spela en större roll” vid hyressättningen. Det är en omskrivning för att marknaden måste tillåtas styra hyran. Därför tycker de att man inte behöver bry sig särskilt mycket om de andra faktorerna som ska spela roll för hyran.

Så som en löpeld över hela landet från Eksjö till Stockholm sprids därför i dessa dagar deras höjningskrav. Vi vill ha betalt för läget, läget och läget.

Hög efterfrågan ska ge en hög hyra, punkt.

Är det ett modernt förhållningssätt till sina kunder? Nix. Kommer det att hålla på sikt? Nix.

Babro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen