Bluffakturor och koncernbidrag

Blogginlägg   •   Okt 04, 2010 09:11 CEST

Idag är jag på väg till Göteborg som numera förknippas med ett omfattande fiffel och båg med hyresgästernas pengar. Janne Josefsson har spårat upp mängder av underligheter där anställda i bostadsbolagen fått sina hus renoverade och där hyresgästerna, som är de enda som betalt för att få renoverat, fått en massa bluffakturor och ingen renovering.

Bostadsbolagen svarar inte ens på de brev deras kunder skriver. Hyresgästföreningen har skrivit både i maj och september och krävt att de går till botten med fifflet.

För det är nästan uteslutande hyror man lever av i bostadsbolagen vilket man verkar glömma bort allt som oftast.

Igår hade Rapport ett inslag om hur man via koncernbidrag fixar över hyrespengar till kommunen. Vi har jobbat med att kartlägga detta i ett jätteprojekt som vi kallade Notan. Vi har drivit enskilda exempel på överföringar den juridiska vägen och vi har gått den politiska vägen.

Fast det känns väldigt underligt att vi måste bekämpa kommunpolitiker genom juridiska processer och opinionsbildning. Om några ska hålla sig inom lagens råmärken så är det väl de!

Nu får vi en ny lag den 1.1.2011 som förhoppningsvis kommer till rätta med en del av detta fenomen som ytterst handlar om att vissa, dvs hyresgäster, både ska betala kommunala verksamheter via skatten för att sedan bidra ytterligare genom hyran.

Ingen skulle någonsin komma på idén att låta villaägarna i kommunen betala en extra pålaga för barnomsorgen bara för att de är villaägare. Ingen skulle komma på idén att låta bostadsrättsinnehavare betala en extra pålaga för äldreomsorgen bara för att de är bostadsrättsinnehavare.

Varför ska då hyresgäster i kommunala bolag göra det?

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen