De flesta göre sig icke besvär

Blogginlägg   •   Sep 27, 2010 08:13 CEST

Valfrihet får väl anses vara det mest typiska för vår tid.

Vår dagliga väg kantas av ideliga val för att öka pensionen, minska elkostnaderna, minska telefonikostnaderna, få bättre och snabbare vård, få handla Alvedon nära hemmet, bättre dagis med mycket personal, friare skolor och allt annat vi tvingas välja för att förbilliga och förhoppningsvis förbättra våra liv.

I ärlighetens namn är det väl lite si och så med både friheten och valmöjligheterna. Olika falla som bekant ödets lotter varför en del resursstarka personer har fler valmöjligheter än andra som ibland inte har några val alls.

Bostadsmarknaden får väl anses vara helt undantagen denna valfrihetsrevolution.

Antagligen vimlar det av människor som vill bo i en egen liten stuga. Men det är för dyrt, det finns för få villor och efterfrågan drar upp priserna till sådana höjder att det i praktiken är omöjligt att efterfråga. Hur många dessa potentiella villaägare är vet vi inte.

Många vill bo i en bostadsrätt. Hur många vet man inte. Det finns ingen bostadskö för bostadsrättsintresserade. Men bostadsbristen höjer priserna på bostadsrätter, bankerna inför tuffare regler och många får se sin dröm gå i kras.

Många vill bo i hyresrätt. Jättemånga. Hundratusentals drömmer om en hyresrätt. Det finns en bostadskö för hyresrättsintresserade så det vet vi.
Men hyrorna på det nybyggda drar iväg, det byggs för lite och valfriheten omfattar allt färre. Att ständigt ha flera hundra före sig i kön är inte mycket till valfrihet.

Studenter köar, äter nudlar och jobbar extra för att kunna betala de andrahandshyror de blir lurade på. Ett eget boende och ett förstahandskontrakt är i det närmaste ouppnåeligt för alla dessa ungdomar som bara hade tänkt sig att bidra till samhällets utveckling genom att skaffa sig en utbildning. De göre sig icke besvär på bostadsmarknaden.

Marknaden har gett upp och gått till vila.
Den tillfredställer varken efterfrågan på villor, bostadsrätter eller hyresrätter.

En del hyresrättsbelackare hävdar bestämt att det är bruksvärdessystemets fel att det inte byggs hyresrätter. Men vad är det då som gör att det inte byggs villor och bostadsrätter?

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen