Ett tips till Schlingmann

Blogginlägg   •   Okt 11, 2010 09:22 CEST

Regeringen har fått en propagandaminister, en PR-general. Eller som det egentligen heter, en statssekreterare med ansvar för kommunikation.

Meningen är att denna PR-minister, Per Schlingmann, ska bibringa det svenska folket den rätta uttolkningen av regeringens politik så att saker och ting inte missförstås och uppfattas som negativt när det i själva verket ska anses vara positivt.

Jag har ett tips till Per Schlingmann som börjar sitt nya jobb idag.

Hittills har man ju kunnat misstänka regeringen för att missgynna hyresrätten till förmån för det ägda boendet. Det blev alltmer förmånligt att köpa och äga hus och bostadsrätt under regeringen Reinfeldts första mandatperiod. Man satsade också mängder av politisk energi på införandet av ägarlägenheter medan hyresrätten kom alltmer i skymundan och omtalades med negativa förtecken.

Nu skriver regeringen i regeringsförklaringen att: "Hyresrättens ställning ska stärkas."

Detta är utomordentligt bra och de cirka tre miljoner som bor i hyresrätt klappar förväntansfullt i händerna.

Det är nu statssekreterare Schlingmann kommer in i bilden. Om hyresgästerna verkligen på riktigt ska uppfatta att regeringen bytt fot och numera vill stärka hyresrätten måste det givetvis synas.

Det bästa sättet är så klart att genomföra en skattereform för hyresrätten, miljöpremie till miljonprogrammet och ge sig på den bristande konkurrensen i byggsektorn.

Men en PR-sinnad person kan dessutom förstärka de skarpa åtgärderna med en förändrad retorik som annars leder tankarna fel och kan ge intryck av att regeringen inte vill stärka statusen för hyresrätten.

Då måste Schlingmann ge sig i kast med begreppet boendekarriär. Detta begrepp bör helt utmönstras och ersättas av ord som börjar med val, valfrihet, valmöjligheter men gränser går förstås vid ord som valtaktik eller valfläsk.

I Svenska dagbladet i dag finns en debattartikel med rubriken ”Sluta misskreditera hyresrätten”. Där skriver jag, Kurt Eliasson, SABO, och Reinhold Lennebo, Fastighetsägarna, om detta ämne. Läs den här.

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen