Fler bostäder behöver byggas och hyresrättens ställning stärkas

Blogginlägg   •   Okt 06, 2010 10:28 CEST

Fler bostäder behöver byggas och hyresrättens ställning stärkas, sade Fredrik Reinfeldt och utsåg Stefan Attefall (KD) till bostadsminister.

Det är en alldeles utmärkt mening. Nu återstår att se vad den betyder. Det måste ju rimligen betyda att Stefan Attefall får till uppdrag att se till att byggandet kommer igång.

Men än mer intressant blir det att se vad som menas med att stärka hyresrättens ställning. Det måste ju betyda att hyresrätten får lika bra skattevillkor som andra boendeformer, att inte all politisk energi läggs på att utveckla ägarlägenheter och att ombildningen av de allt färre hyresrätterna till bostadsrätter stannar upp.

Men innan Reinfeldt kom till meningen om att stärka hyresrättens ställning så höll jag andan flera gånger. Nu kommer det tänkte jag när han sa ”Genom RUT- och ROT-avdragen har vi sett tiotusentals nya jobb växa fram. Vi har sett svarta tjänster bli vita, till fördel för både löntagare och samhället i stort. Dessa jobb ska få vara kvar.”

Exakt precis där trodde jag att han skulle fortsätta med att säga att man nu skulle införa en hyresrättsvariant på ROT-avdragen. Men inte då. Man skulle halvera momsen på restaurang- och cateringtjänster.

Det är väl bra att få äta på restaurang lite billigare men det är inte så dumt att bo lite renoverat, klimatsmart och snyggt heller.

Sedan höll jag andan ingen för när han kom till att arbetslinjen var det allra viktigaste så tänkte jag att nu kommer han att säga att arbetslinjen förutsätter att folk har någonstans att bo. Men icke.

Jag tycker det blir väldigt tydligt hur viktigt det är om man tillför behovet av en bostad till det han sa.

Så tycker jag att Reinfeldt borde sagt:

Vi vill att alla som kan arbeta också ska kunna få ett jobb. Få klyftor i vårt samhälle är så stora som mellan den som har arbete och bostad och den som står utanför arbetsmarknaden och bostadsmarknaden. Bostad, arbetsgemenskap och en egen lön det går att leva på innebär makt över den egna vardagen. Att ge fler möjlighet till jobb och bostad i hela landet, är därför en viktig rättvisefråga.

Men det sa han inte. Fast det kommer alltid nya chanser.

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen