Omöjliga ekvationer

Blogginlägg   •   Sep 10, 2010 09:47 CEST

Förhandlingar är en dragkamp mellan olika intressen. Så är det på arbetsmarknaden och så är det på hyresmarknaden och så kommer det att vara.

Men emellanåt sammanfaller intressena. Om hyresrätten ska kunna utvecklas måste den ha schyssta villkor. Skatter, taxor, avgifter elpriser och alla andra kostnader måste ligga på rimliga nivåer. Kostnaden för att bygga och förvalta måste hållas nere, drar de i väg blir det till slut omöjligt att bygga så att folk har råd att bo. Det tjänar vare sig samhället eller fastighetsägarna på i längden.

Kortsiktigt finns det förstås alltid några som tjänar pengar på illa fungerande marknader.

Hyresgästföreningen, SABO och Fastighetsägarna har därför tagit fram ett gemensamt förslag till ”En skattereform för hyresrätten”. Det är bra att regeringen nu vill jobba vidare med de förslagen. Det skulle sänka kostnaderna och underlätta förhandlingarna.

Byggsektorn är en illa fungerande marknad. Det är alla överens om. Efter att den statliga utredningen ”Skärpning gubbar” sågat sektorn och Statskontorets utredning ”Sega gubbar” bekräftat att inget händer så sitter det 8 arbetsgrupper på finansdepartementet och försöker komma till rätta med sig själva.
Går inte det heller så hotar regeringen med lagstiftning. Bra, för snart har ingen råd att bo i de hus som produceras.

I DN idag redovisas en utredning från Hyresgästföreningen i Stockholm om vad som händer när man säljer ut de billiga hyresrätterna och istället erbjuder dyra hyror i nyproduktion.
Det är en ekvation som inte går ihop vare sig ekonomiskt eller politiskt.

Björn Ljung (fp) är övertygad om att ungdomar kan betala 6 000: - i månaden för en minitvåa. Han ser inga problem.

Jisses amalia, med den inställningen kommer ingen politisk energi att läggas på att få ner byggkostnaderna.

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen