SMS-hyra

Blogginlägg   •   Sep 24, 2010 08:40 CEST

Dragkampen mellan den som har något eftertraktansvärt och den som trängtar efter att få just det är alltid intressant att studera. Det säger mycket både om mänskligt beteende, drivkrafter och hur marknaden fungerar.

Marknadsekonomins grundidé är ju att en stor efterfrågan på en vara omedelbart leder till att denna vara produceras så att tillgång och efterfrågan möter varandra.
Efterhand förmodas priset sjunka, marknaden komma i balans och alla ska till slut bli lyckliga.

Denna teori lämnar dock sällan ritbordet eller läroböckerna.

Alla inser dessutom att marknadskrafterna måste hållas i schack genom en långtgående konkurrenslagstiftning så att man inte hemfaller till kartellbildningar och utvecklar monopol. Nu gör man ju som bekant det ändå. Det är väl en naturlig drift att vilja bli störst på sin marknad så att kunderna inte har så mycket annat att välja på vare sig när det gäller utbud eller pris.

Vi har en väldigt stor brist på bostäder. Byggkranarna borde stå som spön i backen. Det gör de inte. Byggsektorn sitter på finansdepartementet och grupparbetar kring hur de ska få konkurrensen att fungera.

De sitter väl heller inte och drömmer om att byggandet tar sig så till den grad att priserna sjunker på det som redan är byggt. Sådana drömmar drömmer förmodligen inte heller alla som är oroliga över att värdet på deras villor och bostadsrätter ska sjunka. Bostadsbristen håller efterfrågan uppe och därmed priset.

Det finns undantag. Det finns byggare av den lite mindre och icke dominerande sorten som kan bygga och vill bygga. Men de har det inte lätt.

Under tiden är andrahandsmarknaden i full gång med att utnyttja bostadsbristen till bristningsgränsen.
Om det är något man kan bli desperat över så är det väl insikten om att man inte har någonstans att ställa sin säng. Denna desperation utnyttjas för att mjölka ut allt vad man kan i andrahandshyra.

Senaste nytt på den fronten är SMS-hyra. Man budar via SMS och när alla utom en hade givit upp låg andrahandshyran på 9 200 kr för en lägenhet som kostar 4 400 kr i Uppsala.
Ingen dum mellanskillnad att hösta in utan ansträngning. Nu strider det mot lagen att messa upp sin hyra till dessa höjder. Men det är många lagar som sätts ur spel när det utvecklas ett osunt lojalitetsförhållande mellan den som blir lurad och den som luras. Inte många använder det konsumentskydd som finns i sådana här lägen. Om man går till Hyresnämnden sätter de ner hyran och den som lurats tvingas betala tillbaka.

Gör det, vänd er till hyresgästföreningen, vi hjälper alla våra medlemmar. För börjar vi strunta i de lagar som skyddar oss konsumenter då ligger vi illa till.

Babrbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen