Vart låginkomsttagarna ska ta vägen är än så länge höljt i dunkel

Blogginlägg   •   Sep 29, 2010 09:04 CEST

Det kommunala bolaget MKB i Malmö har svårt att hitta hyresgäster till sina nybyggda hus. De är för dyra. Bostadsstiftelser för mindre bemedlade har svårt att hitta hyresgäster. Det finns inga fattiga att få tag på hävdar de.

Så i hus för fattiga människor bor höginkomsttagare liksom i det nybyggda.
Vart låginkomsttagarna ska ta vägen är än så länge höljt i dunkel.

Sonny Modig, Vd MKB, anser inte att det är någon lösning att bygga billigare så att de med vanliga inkomster får tak över huvudet.

Han anser att man bör byta befolkning i Malmö. ”Vad Malmö behöver är att öka den sociala hållbarheten. Vi måste se till att invånarna får råd att betala.”, säger han enligt Sydsvenskan. Han tycker att man ska skapa förutsättningar för ett bra näringsliv och göra staden attraktiv för företag och etablerade familjer med god ekonomi.

Sonny Modig var en gång den store härföraren för konsten att bygga effektivt, billigt och med hög kvalitet. Sonny Modig var den dåvarande regeringens byggsamordnare. Han drog land och rike runt för att tala om att vi bygger ineffektivt, med dålig kvalitet och alldeles onödigt dyrt. Han värvade förbättringsagenter och var engagerade i utredningen från Byggsekt till byggsektor och Skärpning gubbar-utredningen.

Han redovisade goda exempel på billigt byggande med god kvalitet i sitt jobb med Byggkostnadsforum.

Jag deltog tillsammans med honom på en uppvaktning hos Mona Sahlin där han presenterade resultatet av jakten på förbättringsagenter. Alf Göransson som då var Vd för NCC deltog på samma uppvaktning.

Så här uttryckte sig Alf Göransson ”- Vi har en urusel produktivitet i byggsektorn. Det är en omöjlig utveckling och kostnaderna kan inte i längden skyfflas över på konsumenterna.

Nu jagar inte Sonny Modig förbättringsagenter längre. Nu anser han att det inte är någon lösning att bygga billigare. Det kan ge sämre kvalitet som blir dyr på sikt.

Ibland är det svårt att hänga med i svängarna.

Svängningarna i stiftelsevärlden är inte så dåliga de heller. Hem & Hyra har kollat 24 bostadsstiftelser. Stiftelseformen är störtsäker, trodde åtminstone jag. Men uppenbarligen kan stiftarens önskan om att erbjuda människor med små inkomster någonstans att bo med tiden förvandlas till oigenkännlighet och bli ett boende för de med höga inkomster.

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen