Turné om bostadskris och möjligheter

Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder och chefsekonom Martin Hofverberg ska resa runt i Sverige och visa på möjligheter i bostadskrisens utmaningar. De har sällskap med ekonomen och författaren Dan Andersson. Det blir fyra stopp i olika studieorter.

- Många studenter vet hur svårt det är att få en bostad och bostadsbristen är särskilt påtaglig kring lärosäten. Men problemen finns faktiskt i hela landet. 255 av 290 kommuner anger själva att de har bostadsbrist. Hyresgästföreningen presenterar en väg framåt och vi menar att politiken har ett ansvar. Bostäder ska byggas efter behov, säger förbundsordförande Marie Linder.

Turnén vill sätta fokus på möjligheter och stimulera ett samtal. Relevant och aktuell statistik för den aktuella kommunen presenteras av Hyresgästföreningens chefsekonom Martin Hofverberg. På varje ort blir kommunpolitiker utfrågade om hur de vill lösa krisen.

- Jag tror att vi kan bidra med perspektiv. Samtidigt är vår förhoppning att vi kan få medskick från kommunpolitiker som brottas med dessa utmaningar. Vi vill höra deras behovsbild, säger Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

Mer information: Martin Hofverberg 070-547 87 46

Följande orter blir besökta:

Sundsvall

Plats: Stadshuset

Tisdag 8 maj, klockan 17.00

Kristianstad

Plats: Kristianstad Högskola, Hus 14, lokal 418

Måndag 14 maj, klockan 17.00

Örebro

Plats: Örebro Universitet, Hörsal L 1, Långhuset.

Tisdag 22 maj, klockan 17.00

Jönköping