- Skatteavdrag för andrahandsuthyrning OK men inte marknadshyror

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 13:32 CEST

- Skatteavdrag för andrahandsuthyrning OK men inte marknadshyror. Det säger Barbro Engman, förbundsordförande i Hyresgästföreningen i en kommentar till artikeln om ändrade regler för andrahandsuthyrning i DN idag.

- I valet lovade såväl kristdemokraterna som folkpartiet att ändringar i hyreslagen inte får bli hyresdrivande. Jag förväntar mig att de lever upp till det vallöftet när man nu diskuterar eventuella ändringar av reglerna för andrahandsuthyrning. Däremot är det okej att ge dom som hyr ut i andra hand skattelättnader, säger hon.

Barbro Engman är kritisk mot regeringens bostadspolitik.

- Fö ;rst ser man till att minska hyresbyggandet genom att ta bort stödet till byggandet av hyreslägenheter. Sen ska man ordna fram fler bostäder genom att damma av hyrestanten, införa ägarlägenheter som hyrs ut med marknadshyror och eventuellt, som nu diskuteras, göra det möjligt att sko sig på bostadsbristen genom höjda hyror i andrahandsboende. Det är vad jag kallar insiderpolitik, säger Barbro Engman.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.