14,6 miljarder i rotavdrag till villa och bostadsrätt - noll till hyresrätt

Pressmeddelande   •   Jan 08, 2013 15:19 CET

Idag kom nya rotsiffor från Skatteverket. Under 2012 betalades 14,6 miljarder ut till villa och bostadsrätt. Det är en ökning med en miljard sedan 2011. Hyresgästföreningen har ända sedan rotavdraget infördes krävt att det även ska gälla de tre miljoner medborgare som valt att bo i hyresrätt.

- I dag står hyresgästerna själva för renoveringarna i form av hyreshöjningar. Med ett rotavdrag till hyresrätt skulle hyreshöjningarna i samband med renovering minska markant. Fler människor skulle få en möjlighet att kunna bo kvar i sina hem. Idag tvingas hyresgäster flytta på grund av höga hyreshöjningar i samband med renovering, säger Barbro Engman förbundsordförande på Hyresgästföreningen.

-  Hyresgästföreningen föreslår att ett rotavdrag till fastighetsägaren införs. Förslag innebär att fastighetsägaren ska kunna göra avdrag för arbetskostnader för renovering med max 50 000 kronor per lägenhet. Om 20 000 lägenheter per år rustas skulle kostnaden bli en miljard kronor per år. Det är en förhållandevis liten utgiftspost jämfört med de 14,6 miljarder som satsas på rotavdrag för villa och bostadsrätt, säger Barbro Engman.

För mer info, kontakta:
Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen, 070-524 28 66
André Johansson, pressekreterare Hyresgästföreningen, 070-549 64 04

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - vi företräder nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Cirka 13.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda.