30 kronor mer i månaden i Uppvidingehus

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2006 09:48 CET

30 kronor mer i månaden får hyresgästerna i Uppvidingehus betala från nyåret. Detta är klart nu när förhandlingarna mellan bolaget och Hyresgästföreningen är avslutade.

Alla hyresgäster får samma höjning. Orsaken är att höjningen finansierar bolagets ombyggnad av Tv-nätet till den nya digitala tekniken. Kostnaden är därför lika stor oavsett storlek på lägenheten.

Från början yrkade Uppvidingehus på en höjning med 2,12 procent, cirka 95 kronor för en trea. Slutligen återstod bara kostnaden för digital-tv-nätet.

- Vi har under hösten fört en dialog med Uppvidingehus och när vi förhandlade blev vi snabbt överens om att det här var en bra lösning, säger Tomas Johansson, Hyresgästföreningens förhandlare.

För ytterligare information, kontakta Tomas Johansson, tel 0470-77 08 19, 0708-28 24 96

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.