9-10 oktober tar hyresgästerna över i Skövde kl 11-17

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2003 14:58 CEST

Det blir nöjen blandat med allvar när Hyresgästföreningen tar över Hertig Johans torg och ICA Maxi den 9-10 oktober. Men det blir också besiktningar ute i privatägda fastigheter.

Hyresgästföreningens förhandlare och jurister kommer att besiktiga några fastigheter som har privat ägare och där hyresgästerna har haft bekymmer under flera års tid. De kommer att granska de allmänna utrymmena och ett femtontal lägenheter. Detta för att bilda sig en uppfattning inför hyresförhandlingen, men också för att eventuellt kunna driva ett enskilt ärende för en medlem. Starten sker på torsdagen cirka klockan 09.30. Följ med och se hur det går till.

På Hertig Johans torg och på ICA Maxi kan skövdeborna komma och ställa frågor om hyran och vad som ingår i den, fråga om vilka rättigheter och skyldigheter man har som hyresgäst och hur man kan engagera sig i det egna området. På Hertig Johans kan man dessutom få sin cykel stöldmärkt, deltaga i tävling, lyssna till underhållning, fika och umgås.

För ytterligare upplysningar:
Monica Bogsjö-Andersson, pressansvarig, 0730-215 134
Alf Gillberg, bostadspolitisk sekreterare, 070-66 27 886

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.