AB Bostäder i Borås vill höja hyrorna med 3,61 procent

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2006 13:25 CET

Pressmeddelande från Hyresgästföreningen 2006-11-10

AB Bostäder vill höja hyrorna med 3,61 procent från den 1 januari 2007. Bolaget vill också höja hyrorna på garage- och parkeringsplatser.
- Synnerligen ett oskäligt krav. Bolaget försöker ta igen stora förluster från sent 90- och tidigt 20-tal och har inte sett över varken kapital- eller underhållskostnaderna. Nu får hyresgästerna betala. Många hyresgäster har redan idag en pressad ekonomi, säger Ingvar Månsson, förhandlare på Hyresgästföreningen, bekymrat.

AB Bostäder anger som skäl till höjningen bland annat ökade kostnader för underhåll.
Förhandlingen startar den 30 november

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.