AB Svenljunga Bostäder vill chockhöja hyrorna med 7,3 procent

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 11:05 CET

AB Svenljunga Bostäder vill höja hyrorna med 7,3 procent från den 1 januari 2007. Det gör
· 292 kronor mer i månaden för en lägenhet som idag kostar 4 000 kronor i månaden, och
· 438 kronor mer i månaden för en lägenhet som idag kostar 6 000 kronor i månaden

- Ett otroligt högt krav som vi noga kommer att analysera. Vårt mål är att få ner kravet till en skälig nivå. Vi är väl medvetna att många hyresgäster har en pressad ekonomi, säger Alf Mölleryd, förhandlare på Hyresgästföreningen, bekymrat.
AB Svenljunga Bostäder anger som skäl till höjningen bland annat ökade räntor, taxebundna kostnader samt ökade drift- och underhållskostnader.
Förhandlingen startar den 24 november.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Alf Mölleryd, 070-69 00 625, 033-29 01 66.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.