Aktuellt ur Hyresbladet

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2003 23:59 CEST

Nu är Hyresgästföreningens Hyresbladet ute. Upplagan för Södra Älvsborg når drygt 12 000 läsare, totalt 33 000. Spinn gärna vidare på våra trådar bland annat om …

Lindas lägenhet i Alingsås är ett rum mindre. Det skiljer elva kvadratmeter mellan den yta som står i Linda Olofssons hyresavtal och vad Hyresgästföreningen har mätt lägenheten till. Nu skojar hon om att det är ett sovrum som försvunnit. Hur det blir med eventuell återbetalning av för mycket inbetald hyra återstår att lösa förhandlingsvägen.
Fjärrvärmetaxan kritiseras. Borås kommuns höjningar av fjärrvärme gör för en trea 100 kronor mer i månaden. Hyresgästföreningen reagerar kraftfullt.
Enskild mätning i Herrljunga ska spara pengar. Individuell mätning och debitering av värme och vatten på lägenhetsnivå. Det är vad hyresgästerna hos Herrljungabostäder nu kommer att få. Herrljungabostäder är först bland bolagen inom region BohusÄlvsborg-Skaraborg med det.
Hyresgästen fick rätt. När Ingela Jarhult i Skene kom in till sin granne såg hon att grannen hade en högre standard i sin lägenhet. Dessutom upptäckte hon att hyran var högre än grannens. Nu har hyresgästen fått rätt mot Marks Bostads AB.
Ökat medlemsantal. 689 medlemmar har Hyresgästföreningen region BohusÄlvsborg-Skaraborg ökat medlemsantalet med under det senaste året. Dörrvärvning är det vanligaste sättet att bli medlem på, även om det egna initiativet ökar.
Det här gäller i förhandlingen. Inom kort är det dags igen att förhandla om hyrorna för nästa år. Det finns skillnader i vad som gäller för förhandlingen beroende på om det är ett allmännyttigt företag, privatägt hus med förhandlingsordning eller utan förhandlingsordning. Hyresbladet reder ut begreppen.
Fallande räntor gynnsamt för hyrorna. – Vi kommer att driva frågan om att den låga ränteutvecklingen ska balansera eventuella krav på hyreshöjningar, säger Lars-Göran Andersson, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.
PS … men ange gärna källan.

För ytterligare upplysningar kontakta: Monica Bogsjö-Andersson, tel 033-29 01 62, 0730-215 134

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.