Aktuellt ur Hyresbladet upplaga BohusÄlvsborg

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2003 23:56 CEST

Nu är Hyresgästföreningens Hyresbladet ute. Upplagan för BohusÄlvsborg når 12 000 läsare, totalt 33 000. Spinn gärna vidare på våra trådar bland annat om …

Ny duschlist till slut. I sju år fick Edith Gedda i Tanumshede stå ut med att hela badrumsgolvet låg i vatten när hon duschade. Nu har hon äntligen fått löst problemet.
Kunde inte bo kvar hemma. En grannes vilda festande gjorde livet surt för Lars-Göran Christiansson på Nygatan i Mellerud. Nu trivs han igen och har fått nya bra grannar.
90 boende på Tallvägen i Uddevalla kräver fler parkeringsplatser. Kommunen bollar den ekonomiska frågan till Uddevallahem, som i sin tur har ett svalt intresse och anser att det inte finns någon kö för att få en parkeringsplats.
Hundra utan bostad i Åmål när hyreshus brann. Det faktum att en hyresgäst förlorar sitt besittningsskyd om lägenheten förstörs vid brand, fick Hermann Hiller, förtroendevald i Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg att skriva en motion till förbundsstämman.
Datastuga i Uddevalla. Datastugan är öppen varje onsdag kl 12-19.30 för hyresgästerna i Uddevalla.
Det här gäller i förhandlingen. Inom kort är det dags igen att förhandla om hyrorna för nästa år. Det finns skillnader i vad som gäller för förhandlingen beroende på om det är ett allmännyttigt företag, privatägt hus med förhandlingsordning eller utan förhandlingsordning. Hyresbladet reder ut begreppen.
Fallande räntor gynnsamt för hyrorna. – Vi kommer att driva frågan om att den låga ränteutvecklingen ska balansera eventuella krav på hyreshöjningar, säger Lars-Göran Andersson, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.
PS … men ange gärna källan.

För ytterligare upplysning kontakta: Monica Bogsjö-Andersson, 033-29 01 62, 0730-215 134.

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.