Aktuellt ur Hyresbladet upplaga Skaraborg

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2003 23:57 CEST

Nu är Hyresgästföreningens Hyresbladet ute. Upplagan för Skaraborg når nästan 9 000 läsare, totalt 33 000. Spinn gärna vidare på våra trådar bland annat om …

9-10 oktober tar hyresgästerna över i Skövde. – Nu hoppas vi på att riktigt många kommer till Hertig Johans torg i Skövde, säger Elisabeth Hägg, vice ordförande i Hyresgästföreningen Skaraborg. På torget kommer nöjen att varvas med allvar. Hyresgästföreningens jurister är där och svarar på frågor om hyresgästernas rättigheter och skyldigheter, förhandlarna svarar på frågor vad som gäller hyran och vad som ingår i den. Förtroendevalda berättar om inflytandefrågor i bostadsområdet. Det blir pristävling, soppa, underhållning och stöldmärkning av cyklar med mera.
Ett år med Akelius. Kom igen med en utvärdering efter ett år. Det sa Sten Fahlén, ordförande i Hyresgästföreningen Storegården i Skövde när Akelius köpte över tusen lägenheter av Skövdebostäder. Nu har det gått ett år, ett år som varit överraskande positivt.
Visst går det att påverka. På Skövdevägen i Hjo har hyresgästerna fått trivsamma gårdar efter samråd med hyresvärden.
Protester i Töreboda gav resultat. Renovera först, sedan kan vi diskutera pengar. Det sa hyresgästerna på Syrengatan. Nu har fastighetsägaren börjat renovera.
Det här gäller i förhandlingen. Inom kort är det dags igen att förhandla om hyrorna för nästa år. Det finns skillnader i vad som gäller för förhandlingen beroende på om det är ett allmännyttigt företag, privatägt hus med förhandlingsordning eller utan förhandlingsordning. Hyresbladet reder ut begreppen.
Fallande räntor gynnsamt för hyrorna. – Vi kommer att driva frågan om att den låga ränteutvecklingen ska balansera eventuella krav på hyreshöjningar, säger Lars-Göran Andersson, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.
PS … men ange gärna källan.

För ytterligare upplysningar kontakta: Monica Bogsjö-Andersson, tel 033-29 01 62, 0730-215 134.

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.