Anmärkningsvärt hyreskrav från Familjebostäder

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2004 17:31 CEST

Hyresförhandlingarna i Stockholm har påbörjats med att Familjebostäder idag har lämnat sitt yrkande om hyreshöjning för 2005. Bolaget begär att hyrorna höjs med 4,1 procent. Det motsvarar över 170 kr i månaden för en 2:a på 60 kvm.

- Familjebostäder är ett rikt företag med stora tillgångar och som årligen redovisar goda resultat. Det är därför mycket anmärkningsvärt att företaget yrkar mer än dubbelt så mycket som inflationen, säger Rolf Svensson som leder Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation och fortsätter:

- Nu skall vår förhandlingsdelegation granska kalkylen som företaget bygger sitt yrkande på. Vårt mål är att hyrans andel av hushållens budget minskar. Ambitionen är därför att nå en överenskommelse som åtminstone håller sig inom den allmänna kostnadsutvecklingen. Det gäller i synnerhet de lägenheter som har de högsta hyrorna och där det är vår avsikt att hålla igen särskilt.

För ytterligare information:
Rolf Svensson, telefon 08-507 062 03, mobil 070-598 62 03

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.