Askersundsbostäder vill höja hyran med 2, 33 % för 2007

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2006 11:15 CET

Det kommunala bostadsföretaget Askersundsbostäder har begärt att få höja hyran med 2, 33 % för 2007.

- Askersundsbostäder är ett välskött och ekonomiskt starkt företag och jag ser inte några direkta behov att höja hyrorna nästa år, säger Lars Gustafsson förhandlingsledare på Hyresgästföreningen. Vi får nu gå igenom företagets kalkyl för nästa år och se vart kostnadsökningarna ligger och om dessa är rimliga.

Förhandlingen om nästa års hyror berör 854 lägenheter i Askersunds kommun.

Tisdagen den 5 december genomför Hyresgästföreningen ett medlemsmöte där man kommer att diskutera bostadsföretagets krav. Datum för förhandling är satt till 6 december.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.