Bättre förutsättningar för byggande behövs

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2010 13:13 CEST

Bostadsbyggandet tar fart igen och det är framför allt bostadsrätter som byggs, visar Boverkets prognos för bostadsbyggandet som presenterades idag.

-Boverket skriver i sin prognos att bostadsbyggandet fortsätter att öka nästa år, men i långsammare takt. Men takten måste naturligtvis öka, inte minska, säger Hyresgästföreningens förbundsordförande Barbro Engman i en kommentar.

-Bostadsminister Stefan Attefall borde ta Boverkets rapport som en signal om hur viktigt det är att ge bra förutsättningar för byggandet av fler flerbostadshus.

-Boverket bekräftar vår bild av vilka svårigheter som finns i att bygga hyresrätter. Hyresrätten som boendeform är fortfarande ekonomiskt missgynnad i förhållande till bostadsrätten, säger Barbro Engman.

-För att byggandet av hyresrätter ska komma igång krävs det att regeringen ser över den ekonomiska obalansen.

För mer information, kontakta:

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen 070-524 28 66

Anna Wennerstrand, pressansvarig Hyresgästföreningen 076-798 08 74

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll väljer att bli företrädda av oss. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Cirka 13.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda.