Barbro Engman: - Hyrestanten löser inte bostadskrisen

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 16:46 CET

Regeringen arbetar med att göra det lättare att hyra ut en del av sin bostad. Sannolikt blir det någon form av skattebefrielse för uthyrningen. Det beskedet gav ansvarige ministern Mats Odell i SVT Rapport som svar på frågan vad regeringen ska göra för att unga ska få bostad. Under de närmaste tio åren kommer drygt en miljon unga ut på bostadsmarknaden.

Mats Odell menade att inneboende kan vara en lösning i väntan på bostad.

- Men att återinföra hyrestanten löser inte det långsiktiga problemet med brist på bostäder, kommenterar Barbro Engman, förbundsordförande i Hyresgästföreningen.

Regeringen aviserade i budgetpropositionen att stödet till bostadsbyggandet ska avvecklas från årsskiftet. Det medför att många planerade bostadsbyggen inte blir av. Det betyder också att byggandet av hyreslägenheter kommer att minska kraftigt.

- Illa tajmat, menar fastighetsekonomen Stellan Lundström. Det blir ett radikalt minskat byggande. Regeringen borde tänka efter, säger han.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.