Degerforsbyggen vill höja hyran med 3,5 % för 2007

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2006 11:43 CET

Det kommunala bostadsföretaget Degerforsbyggen har begärt att få höja hyran med 3,5 % för 2007.

- Kravet är för högt säger Le-Roy Wentzel förhandlingsledare på Hyresgästföreningen. För många hyresgäster tar hyran en allt för stor del av inkomsten. Det är också viktigt att hyresrätten bibehåller sin konkurrenskraft gentemot villa och bostadsrätt. Vi får nu gå igenom företagets kalkyl för nästa år och se vad kostnadsökningarna beror på avslutar Le-Roy.

Tisdagen den 4 december genomför Hyresgästföreningen ett medlemsmöte där man kommer att diskutera bostadsföretagets krav. Datum för förhandling är satt till 11 december.

För mer information kontakta Le-Roy Wentzel, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen, tfn 019-764 21 81, mobil 070-398 92 96.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.