Det blev ett tvåårsavtal i Essunga

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2003 08:50 CET

Nu är förhandlingen avslutad mellan Essungabostäder och Hyresgästföreningen. Det blev en uppgörelse som sträcker sig över två år.

Från 1 januari 2004 höjs de hyror där värme ingår med 2,8 procent och de hyror som har kallhyra med 2,5 procent.
Från 1 januari 2005 höjs de hyror där värme ingår med 2,6 procent och de hyror som har kallhyra med 2,3 procent.
– Det var ett mycket högt krav för 2004 på nästan 5 procent som Essungabostäder presenterade Med ett tvåårsavtal får nu hyresgästerna en tryggare tillvaro två år framöver, säger Alf Mölleryd, förhandlare i Hyresgästföreningen. Men han är orolig för de höga taxorna och avgifterna.

Mellan Lidköping och Essunga skiljer det över 230 kronor i månaden enbart för dessa kostnader. Lidköpings kommun ligger lägst och Essunga kommun ligger på topp-fem listan bland kommunerna i Skaraborg.

– Det här är stora skillnader och dessa avgifter utgör en stor del av hyran, säger Alf Mölleryd bekymrat.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Alf Mölleryd, tel 033-29 01 50, dir 29 01 66, 070-69 00 625

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.