En motpart till Tekniska Verken i Linköping bildat

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2005 09:55 CET

Med anledning av ett rykte om att Tekniska Verken i Linköping planerar en taxehöjning på 5 - 7 procent för 2006 träffades under fredagseftermiddagen ett antal representanter för bostadsorganisationerna i Linköping.

Det var representanter från Hyresgästföreningen, HSB, Stångåstaden, Riksbyggen, Fastighetsägarna, Villaägarna och Botrygg AB. Dessa organisationer representerar tillsammans nästan samtliga boende inom Linköpings kommun.

Eftersom de olika taxorna idag tar en så stor andel av hyran/avgifterna i boendet beslutade dessa bostadsorganisationer att titta på möjligheten att bilda en organisation som kan bli en motpart till Tekniska Verken i taxefrågor.

För mer information kontakta Stig Hagström tel 070-8914851

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.