Eskilstuna Kommunfastigheter AB begär 2,7 procents hyreshöjning i Eskilstuna

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2007 16:02 CET

Hyresgästföreningen har nu fått yrkandet från Kommunfastigheter gällande 2007 års hyror. Höjningen har begärts fr o m 1 mars 2007.

- Det motsvarar ett snitt på 128 kr per lägenhet och månad eller 20,68 kr per kvm/år. Eftersom vi fått yrkandet sent kan vi inte få fram en uppgörelse om hyrorna så att de kan aviseras före den 1 mars, vilket skapar ett problem i förhandlingen, säger Marcus Kjellin, förhandlare på Hyresgästföreningen. Vi ska nu sätta oss ner i förhandlingsdelegationen och granska det förhandlingsunderlag som vi fått.

För ytterligare information, kon takta Marcus Kjellin, förhandlingsledare, tfn 070-245 46 13

Hyresgästföreningen Region Mitt

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.