Familjebostäder begär 3,6 procents hyreshöjning för 2007

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2006 15:18 CET

Hyresförhandlingarna i Stockholm har nu inletts. Idag har Hyresgästföreningen mottagit Familjebostäder yrkande om hyreshöjning för 2007. Bolaget begär att hyrorna höjs med 3,6 procent. Det motsvarar 175 kronor för en 2:a på 65 kvm.

- Det är anmärkningsvärt att Familjebostäders vd Hans Pettersson begär så mycket i höjning för 2007, kommenterar Petrus Jansson, som leder Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation. Den oförändrade hyran för 2006 gav bolaget över 100 miljoner kronor i överskott.

I förhandlingarna om 2006 års hyror begärde Hyresgästföreningen sänkta hyror. Efter långa förhandlingar strandade parterna och ärendet överlämnades till Hyresmarknadskommittén som tog beslut om oförändrade hyror.

- Vi anser att bolaget har möjlighet att sänka hyran 2007. Familjebostäder har en mycket god ekonomi och inget behov av ytterligare konsolidering, säger Petrus Jansson.

Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation granskar nu kalkylen som företaget bygger sitt yrkande på.

- Vår målsättning är att träffa en överenskommelse som våra medlemmar upplever som rättvis och rimlig, avslutar Petrus Jansson.

För ytterligare information:

Petrus Jansson, förhandlingsledare
mobil: 070 678 60 55

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.