Familjebostäder begär 3,9 % i hyreshöjning

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2003 15:07 CEST

Hyresförhandlingarna i Stockholm har påbörjats med att Familjebostäder idag har lämnat sitt yrkande om hyreshöjning för 2004. Bolaget begär att hyrorna höjs med 3,9 %. Det motsvarar 160 kr i månaden för en 2:a på 60 kvm.

Det är anmärkningsvärt att Familjebostäder yrkar i stort sett dubbelt så mycket som inflationen, inte minst mot bakgrund av att Familjebostäder är ett mycket rikt företag med stora tillgångar. Vår ambition är att nå en överenskommelse som åtminstone håller sig inom den allmänna kostnadsutvecklingen säger Rolf Svensson som leder Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Ett stort problem är att kostnaderna för värme och elektricitet ökar mycket kraftigt Här har kommunen ett ansvar som har sålt ut sina företag till den privata marknaden som sedan har höjt taxorna helt orimligt avslutar Rolf Svensson.

Rolf Svensson 0705-98 62 03

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.