Familjebostäders hyror höjs från 1 februari

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2003 13:43 CET

Den genomsnittliga hyreshöjningen för Familjebostäders hyresgäster blir 18,50 kronor per kvm och år, från och med den 1 februari.
– Nu ska vi komma överens om hur hyreshöjningen ska fördelas mellan olika bostadsområden säger Rolf Svensson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen har träffat en överenskommelse med Familjebostäder om att hyrorna höjs med i genomsnitt 18,50 kr per kvm och år från och med den 1 februari 2004. Familjebostäder begärde 3,9 procent eller 32 kr per kvm från och med den 1 januari. Hyreshöjningen är framflyttad en månad. När höjningen för 2004 slås ut på 12 månader och räknas från den 1 januari ger det 2 procent i höjning.

– Vi har nu enats om den generella höjningen men det pågår fortfarande förhandlingar med Familjebostäder om hur hyreshöjningen ska fördelas mellan olika bostadsområden säger Rolf Svensson, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen Region Stockholm. Vi hoppas bli färdiga så att vi kan informera våra medlemmar i god tid före den 1 februari om vilken höjning det blir i respektive fastighet.

För ytterligare information:
Rolf Svensson, telefon 08-507 062 03, mobil 0705-98 62 03

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.