Femton bostadsföretag anmäls till DO för etnisk diskriminering

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 08:35 CET

Hyresgästföreningens nya medlemstidning Hem & Hyra kommer redovisar i sitt första nummer en undersökning från Hyresgästföreningen om etnisk diskriminering. Drygt 100 bostadsföretag har ringts upp av två bostadssökande, den ene med svenskt namn och den andre med muslimskt namn. I 14 fall blev den bostadssökande med svenskt namn erbjuden lägenhet medan den med utländskt namn inte blev det. Dessutom förekom diskriminerande inslag i ytterligare 25 fall. Undersökningen har genomförts i samarbete med forskaren Irene Molina vid Uppsala Universitet. Femton av dessa fall har anmälts till Diskrimineringsombudsmannen, som tagit del av materialet.

Barbro Engman, förbundsordförande i Hyresgästföreningen är upprörd över undersökningens resultat, men inte förvånad.

- Det här visar att det förekommer en omfattande etnisk diskriminering på hyresmarknaden. Jag tycker det är dags att ställa frågan om det är lämpligt att hyresvärdarna har hand om förmedlingen av lägenheterna. Med kommunala bostadsförmedlingar skulle vi snabbt komma tillrätta med diskrimineringen.

Kalla Fakta på TV4 genomförde för ett år sedan en liknande undersökning som också den visade på en omfattande diskriminering. Hyresgästföreningen kommer att upprepa undersökningen Diskrimineringsbarometern under de kommande åren.
- Vår förhoppning är att det ska minska diskrimineringen på sikt, säger Barbro Engman.

Hela undersökningen finns på TV4:s hemsida www.tv4.se och från kl 08.00 på Hem & Hyras hemsida www.hemhyra.se
Peder Palmstierna
Presschef 070 672 92 65