Förhandlingarna klara i Tillberga

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2006 11:31 CET

Efter långdragna förhandlingar har Hyresgästföreningen och Stiftelsen Hyresbostäder i Tillberga nått en överenskommelse om hyrorna för 2006. Stiftelsen yrkade på att få höja av hyran med 3 % från 1 juli 2005 och 2 % från 1 januari 2006.

Överenskommelsen innebär att nu utgående bostadshyror höjs med 1,3 % från den 1 januari 2006 (ingen hyresändring från den 1 juli 2005). Detta innebär att en genomsnittslägenhet på 64,7 kvm höjs med cirka 55 kronor per månad.
Hyresgästföreningen menar att den sänkta fjärrvärmetaxan också får positiva effekter i stiftelsens kostnader, och hade gärna sett en oförändrad hyra, vilket visade sig inte vara möjligt att uppnå.

- Vi tror det är viktigt att Västerås kommun arbetar aktivt för en utveckling av Tillberga som ort och hyresboendet i Tillberga, säger Hans-Göran Lång, förhandlare på Hyresgästföreningen.

För ytterligare information kontakta Hans-Göran Lång.
Telefon: 021-15 39 02 eller 070-328 39 02 (mobil)
E-post: hans-goeran.lang@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.