Fribo vill höja hyrorna 11,80 kronor per kvadratmeter och år.

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2006 11:10 CET

Fristadbostäder AB, Fribo, vill höja hyrorna med 11,80 kronor per kvadratmeter och år från den 1 januari 2007.

Detta innebär en höjning på 69 kronor mer i månaden för en lägenhet på 70 kvadratmeter och 98 kronor mer i månaden för en lägenhet på 100 kvadratmeter.

- Vi kommer självklart att granska och analysera företagets ekonomiska situation och se till att höjningen inte blir större än skäligt. Många hyresgäster har redan idag en trängd ekonomi, säger Ingvar Månsson, förhandlare på Hyresgästföreningen, bekymrat.
Förhandlingen startar den 18 december.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Ingvar Månsson, 070-69 00 377, 033-29 01 56.

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.