Frys hyrorna i Hudiksvall!

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2005 16:13 CEST

Det kommer att bli tuffa förhandlingar med Hudiksvallsbostäder om nästa års hyror. Hyresgästföreningen kräver att genomsnittshyran ska ligga oförändrad.
Hudiksvallsbostäder har påkallat om förhandlingar och yrkar att få höja hyran med i genomsnitt 2,52 procent för 2006, samt en fortsatt hyresfördelning. Som skäl till höjningskravet anger bolaget taxehöjningar på el, vatten, värme och sopor.

Hyresgästföreningen anser istället att hyran bör ligga oförändrad under nästa år. Detta med tanke på bland annat den låga räntan, som har gett Hudiksvallsbostäder gynnsamma ekonomiska effekter.

- Räntefallet har gynnat alla boendeformer utom hyresrätten, säger Hans-Göran Lång, förhandlare på Hyresgästföreningen. Vi anser att även hyresgästerna ska få del av det gynnsamma ränteläget.

Förhandlingarna kommer att inledas i början av november.

För ytterligare information kontakta Hans-Göran Lång

Telefon: 021-15 39 02 eller 070-329 39 02 (mobil)

E-post: hans-goeran.lang@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.