Höga hyreshöjningskrav i Västmanland

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2003 09:48 CEST

Ett antal fastighetsägare i Västmanland har till Hyresgästföreningen inkommit med påkallan om förhandlingar. Det gäller Arboga kommun, Byggnads AB Mimer, Fagersta kommun, Hallstahammars Fastighets AB, Kolsvahem AB, Köpings Bostads AB, Norbergs kommun och
Salabostäder AB.

Några av dem har påkallat utan att lämna något specificerat yrkande.

Det har dock Arboga kommun gjort. Där har man ett mycket högt krav på 5,75 procent, vilket är långt över riksgenomsnittet som också är mycket högt och ligger på ca 4,6 procent. Fagersta kommun har ett
yrkande som tangerar riksgenomsnittet med sina 4,6 procent. Salabostäder har ett yrkande som ligger strax under genomsnittet, nämligen 3,80 procent.

– Vi ser med oro att yrkandena är väldigt höga, långt över den inflation som idag kan förutses, säger Hans-Göran Lång, förhandlare på Hyresgästföreningen. Han fortsätter:

– I Fagersta och Arboga där bostäderna är en del i den kommunala förvaltningen, har man motiverat yrkandet med ökade kommunala
taxor.

– Vi har skrivit till kommunstyrelsen i Arboga och vill få en överläggning om vad som kan göras. Fagersta kommun har själv presenterat att deras ekonomi är god och att man nu är skuldfria. Men detta märks inte i yrkandet, avslutar Hans-Göran Lång.

För ytterligare information kontakta Hans-Göran Lång«br»Telefon: 021-15 39 02 eller 070-328 39 02. (mobil)«br»E-post: hans-goran.lang@hyresgastforeningen.se«br»

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.