Höga hyreskrav inför 2007

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2006 09:11 CET

Hyreskraven inför 2007 börjar nu strömma in till Hyresgästföreningen Region Västra Sverige och i några bolag har också förhandlingarna inletts.

Genomgående har bolagen höga hyreskrav inför 2007. Hyresgästföreningens utgångspunkt är däremot att det inte finns utrymme för att höja hyran nästa år.

- De senaste åren har hyrans andel av lönen successivt minskat i vår region och den utvecklingen måste fortsätta om hyresrätten ska förbli en attraktiv boendeform där människor vill och har råd att bo, säger Göran Moberg, förhandlingschef i Hyresgästföreningen Region Västra Sverige.

- Samtidigt är det alldeles självklart att vi precis som förra året måste se till de enskilda företagens situation när vi sätter oss vid förhandlingsbordet. Men i vår region finns flera ekonomiskt mycket starka företag där det bör finnas utrymme att sänka hyran.

De bolag som hittills begärt förhandlingar är:

AB Alebyggen: i genomsnitt 4,84 procent, kraven varierar mellan olika bostadsområden.

Varbergs fastighetsägareförening: (privat) har begärt förhandling om höjning utan att ange konkret krav.

Förbo AB: i genomsnitt 4 procent. Vill även höja avgiften för garage, p-platser, carportar samt kabel-TV.

Familjebostäder i Göteborg AB: har begärt förhandling om höjning utan att ange konkret krav. Vill även höja avgiften för garage- och p-platser.

Göteborgs Stads Bostads AB: i genomsnitt 1,84 procent, kraven varierar i olika bostadsområden mellan 0,9 - 2,9 procent.

Bostads AB Poseidon: har begärt förhandling om höjning utan att ange konkret krav.

Stenungsundshem AB: 4,36 procent. Vill även höja garage med 10 kronor och p-plats med 5 kronor i månaden

Tjörns Bostads AB: 3,79 procent

AB Kungsbackabostäder: i genomsnitt 3,5 procent, kraven varierar mellan olika bostadsområden

Eksta Bostads AB: i genomsnitt 3,4 procent.

Du som vill veta mer är välkommen att kontakta:

Göran Moberg, förhandlingschef, 031-704 50 30, 0708-11 39 32

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.