Höga hyreskrav väntar

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2003 15:57 CEST

Grön skatteväxling, höjda kommunala taxor och en tickande underhållsbomb– det är höga hyreskrav att vänta för hyresgästerna.
– Vi är oroade inför framtiden, säger Gerd Möller, regionchef på Hyresgästföreningen Småland-Blekinge

Det är höga hyreskrav som är att vänta hyresgästerna de närmaste åren. Främsta anledningen är att underhållsbehovet på miljonprogramsområdena (hus byggda på 70-talet).

– Vi förväntar oss höga hyreskrav, främst från de kommunala bostadsbolagen de kommande åren, på grund av underhållsbehovet Det är en underhållsbomb som tickar, säger Gerd Möller.

Tillgänglighetsfrågan innefattas även den i underhållet. I bestånd från 50-60- talet är tillgängligheten för rörelsehindrade dålig. I merparten av beståndet saknas exempelvis hiss, vilket kostar stora pengar att installera.

– Vi anser att det är orimligt att hyresgästerna via hyran ska betala för underhållet. Vi kräver att staten återinför stöd i form av skattefria underhållsfonder, säger Möller.

De höjda kommunala taxorna och det höjda elpriset påverkar även det höstens hyreskrav. Dessutom kommer den gröna skatteväxlingen, som beslutades av riksdagen, att påverka hyresförhandlingarna.

För mer information kontakta regionchef Gerd Möller på telefon 036-30 49 01 eller 070-420 49 00.

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.