Högt yrkande från Bollnäs Bostäder

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 13:32 CEST

Bollnäs Bostäder har begärt förhandlingar om 2005 års hyror. I underlaget för förhandlingarna anges att man behöver höja hyrorna med i genomsnitt 4 procent.
- Det är ett högt yrkande med tanke på att inflationen förväntas bli låg under nästa år, menar Catrin Tranberg, förhandlare på Hyresgästföreningen. Vi väntar oss därför tuffa förhandlingar med företaget.

Som skäl till höjningskravet anges ökade kostnader för el, värme, vatten och sophämtning samt en önskan om utökad budget för underhåll med 2 miljoner kronor.

Hyresgästföreningen har dessutom begärt underlag för hur taxorna gällande exempelvis fjärrvärme och vatten sätts i kommunen. Kostnaden för detta utgör en inte föraktlig andel av boendekostnaden varför det är av stor vikt att granska hur dessa taxor bestäms på en ort.

Yrkandet motsvarar cirka 173 kronor per månad för en genomsnittlig trerumslägenhet. Förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Bollnäs Bostäder påbörjas 28 oktober 2004.

För ytterligare information kontakta:

Catrin Tranberg, förhandlare Hyresgästföreningen Telefon: 026-15 81 16 Mobil: 070-640 44 62

catrin.tranberg@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.