Högt yrkande från Sandvikenhus

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 11:08 CEST

Sandvikenhus AB har begärt förhandlingar om nya hyror från och med 1 januari 2005, och yrkar på att höja hyrorna med i genomsnitt 4,8 procent.
- Detta är ett mycket högt yrkande, säger Bo Inge Andersson, ordförande Hyresgästföreningen i Sandviken. Det ser ut att bli svåra förhandlingar i år.

Sandvikenhus anger höjda taxor som skäl till höjningen, men ett av de stora problemen är dock att de fortfarande har över 500 outhyrda lägenheter i sitt bestånd.

Det aktuella yrkandet motsvarar en hyreshöjning på 193 kr/månad för en genomsnittslägenhet om 2 rum och kök på 66 kvm. Förhandlingen inleddes den 8 oktober då yrkandet angavs.

För ytterligare information kontakta:

Bo Inge Andersson, ordförande Hyresgästföreningen i Sandviken Telefon: 070-329 39 02

eller: Kjell Blomqvist, förhandlare Hyresgästföreningen

kjell.blomqvist@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster.
Vi arbetar för sunda och bra bostäder. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti.
Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det innebär att varannan hyresgäst är medlem. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.