Höjda hyror i Fristad

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2006 15:46 CET

Hyresgästerna i Fristad får en hyreshöjning med cirka 35 kronor i månaden. Ökade kostnader för underhåll är en av anledningarna till höjningen.

- Fribo krävde en höjning med nästan 90 kronor i månad för en lägenhet på 70 kvadratmeter. Nu hamnar vi på en betydligt bättre nivå, säger Ingvar Månsson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Det allmännyttiga bostadsföretaget Fristadbostäder vill höja hyrorna med 15 kronor per kvadratmeter och år. Hyresgästföreningen krävde att hyrorna skulle sänkas med 2,6 procent. Nu hamnar det på 6 kronor per kvadratmeter och år, vilket motsvarar 1 procent.

- Efter att vi träffats flera gånger kunde vi nu enas om en uppgörelse. Det är nu positivt att vi lyckats bryta trenden mot allt högre hyror.

Fribo har cirka 500 lägenheter.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Ingvar Månsson 033-29 01 56, 070-690 03 77

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.