Hudiksvallsbostäder vill höja hyrorna med 4 procent

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2003 09:49 CEST

AB Hudiksvallsbostäder har påkallat förhandlingar och vill höja hyrorna med 4 procent från 1 januari 2004.

Som skäl för höjningskravet anges ökade kostnader för drift och underhåll.

– Ägaren, Hudiksvalls kommun, måste ta ett ansvar när det gäller förluster på grund av outhyrda lägenheter. Detta ska inte betalas av hyresgästerna, säger Hans-Göran Lång, förhandlare på Hyresgästföreningen. Han fortsätter:

– Vi hoppas detta synsätt delas av Hudiksvallsbostäder.

De höga taxorna i Hudiksvall är också ett problem. Hudiksvall har bland de högsta taxorna i Gävleborg och den högsta taxan när det gäller uppvärmning, vilket framgår av årets Nils Holgersson-utredning.

Förhandlingarna påbörjas den 29 oktober 2003.

Catrin Tranberg, tfn 026-15 81 00, mobil 070-640 44 62 eller
Hans-Göran Lång, tfn 021-15 39 02, mobil 070-328 39 02.

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.