Hyran klar hos Förbo

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 13:51 CET

Oförändrad hyra samt sänkningar i sju områden hos Förbo

Ytterligare en hyresöverenskommelse är klar i Region Västra Sverige. Den gäller Förbo med 5 143 lägenheter i kommunerna Härryda, Kungälv, Lerum samt Mölndal.

I sju områden i Lerums kommun sänks hyran med 0,5 procent från den 1 april i år. I Förbos övriga lägenheter förblir hyran oförändrad under 2006. Det blir inte heller några höjningar av garage, p-platser och smålokaler.

Förbos ursprungliga krav var en hyreshöjning på i genomsnitt 2,9 procent från årsskiftet. Bolaget ville dock höja olika mycket i olika områden. Kravet på hyreshöjning med 2,9 procent gällde även p-platser och garage.

Hyresgästföreningens motkrav var hyressänkningar med upp till 2,5 procent.

Överenskommelsen med Förbo gäller till och med årsskiftet.

Du som vill veta mer är välkommen att kontakta

Lisbeth Göthlin, förhandlare Förbo, 031-704 50 35, 0708-11 39 46

Eva Thorpenberg, pressansvarig, 031-704 50 32

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.