Hyresförhandlingen med NBAB har strandat

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2003 16:03 CET

Förhandlingen mellan Nybro Bostads AB och Hyresgästföreningen har strandat.

Anledningen är att parterna är oense om internräntan.

Inför förhandlingarna om hyrorna för 2004, yrkade NBAB på ett högt krav på närmare 5 procent. För en trea skulle detta innebära en hyreshöjning med nästan 200 kronor i månaden.

I underlaget anger NBAB att ökade kostnader på uppvärmning och el är skälet till det höga yrkandet.

Anledningen till strandningen är i första hand att Hyresgästföreningen och NBAB har olika syn på den så kallade internräntan.

– NBAB vill ta ut 3,7 miljoner kronor i internränta för att företaget ska öka vinsten. Vi anser att hyresgästerna inte ska betala högre hyra för att NBAB vill ha högre vinst, säger Anders Österman, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Då parterna inte kom vidare strandade förhandlingarna och skickas nu till Hyresmarknadskommittén i Stockholm som avgör den nya hyran. Det är oklart när de nya hyrorna kommer att vara klara. Om det dröjer länge finns det en risk att höjningen blir retroaktiv, dvs att man får betala höjningen för perioden från nyår i efterskott.

För mer information kontakta Anders Österman 0491-38 87 26, 0708-42 62 92

Hyresgästföreningen arbetar för sunda och bra bostäder, rimliga hyror och inflytande och trygghet för hyresgästerna. Varje år vänder sig tiotusentals medlemmar till föreningen för råd eller stöd i kontakten med hyresvärden. Föreningen förhandlar om hyrorna för flertalet av landets hyresgäster. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. 16 000 medlemmar är dessutom aktiva som förtroendevalda eller husombud. Vi finns i 3 000 bostadsområden runt om i landet. Alla som vill engagera sig i boendefrågor är välkomna att göra det tillsammans med oss.