Hyresförhandlingen mellan Hyresgästföreningen och Torshälla Fastighets AB har strandat

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2006 16:45 CEST

Detta innebär att förhandlingarna nu överlämnas till Hyresmarknadskommittén som får avgöra hyresnivåerna i Torshälla för 2006.

Yrkandet från Torshälla Fastighets AB var en höjning av hyrorna med 2,7 procent från 1 mars 2006. Från Hyresgästföreningen yrkade vi en hyressänkning med motsvarande 3,5 procent från samma datum

Anledningen till strandningen är att parterna inte kunnat komma överens om principerna för beräkningarna av bolagets kostnader.

- En strandning är aldrig något att sträva efter och vi anser att bolaget borde ha kunnat ta reson. Vi har redovisat goda grunder för vårt sänkningskrav. Bolaget har däremot inte givit oss några incitament för att vi ska acceptera en höjning, säger Marcus Kjellin, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

För ytterligare information, kontakta: Marcus Kjellin, förhandlingsledare tfn 070-245 46 13

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. 25.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.